راهنمایی و معرفی بهترین کیف پول های بیت کوین
نوشته شده توسط : علیرضا

کیف پول بیت کوین یا به صورت نرم افزار، سخت افزار و یا کاغذی است که از آن برای نگهداری، ارسال یا دریافت بیت کوین‌ می‌توان استفاده کرد. در این مقاله به طور کامل شما را با کیف پول‌های بیت کوین و نحوه کار آن‌ها آشنا می‌کنیم و سپس به معرفی بهترین کیف پول‌ های بیت کوین می‌پردازیم.

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین به طور خلاصه و ساده‌، ابزاری است که می‌توانید با استفاده از آن بیت کوین‌هایتان را ذخیره کنید، آن‌ها را انتقال دهید و یا از فرد دیگری بیت کوین دریافت کنید. این ابزار می‌تواند نرم‌ افزاری بر روی گوشی‌ و کامپیوتر شما باشد یا سخت افزار قابل حملی که در حد و اندازه یک فلش یو‌اس‌بی است.

تعداد نرم افزارهای کیف پول بیت کوین خیلی زیاد است و به صورت رایگان در نام‌های مختلف عرضه می‌شوند. علاوه بر سایت‌های کیف پول، کیف پول‌های بیت کوین هم برای موبایل و هم برای کامپیوترهای شخصی موجود و قابل نصب هستند.

به سادگی می‌توانید در کمتر از چند دقیقه یک کیف پول بیت کوین رایگان روی کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند خود نصب کرده و از آن استفاده کنید. ارسال بیت کوین و دریافت آن در این کیف پول‌ها به سادگیِ ارسال یک ایمیل است.

کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین، امنیت بیشتری دارند و برای ذخیره مبالغ بالا توصیه می‌شوند. این کیف پول‌ها در برندها و مدل‌های مختلف قابل خریداری هستند.

نگهداری و انتقال بیت کوین با فرایند نگهداری پول‌هایتان در حساب‌های بانکی و استفاده از خدمات موسسات مالی فرق دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع کیف پول های دیجیتالی

بیت کوین کاملا دیجیتالی است و به هیچ عنوان شکل فیزیکی ندارد. همچنین همانطور که احتمالا می‌‌دانید، بیت کوین یک شبکه کاملا غیرمتمرکز است و هر کس در بیت کوین به طور مستقیم کنترل دارایی‌های خود را بر عهده دارد. دارنده کیف پول، در واقع مالک واقعی بیت کوین‌ها به حساب می‌آید.

بنابراین بر خلاف حساب‌های بانکی، در بیت کوین مسئولیت کامل دارایی‌ها با خود کاربر است. برای همین، انتخاب یک کیف پول امن و معتبر و همچنین حفظ امنیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کیف پول‌های بیت کوین، با دنبال کردن انتقالات انجام شده در بلاک چین و محاسبه آخرین موجودی شما، مقداری که می‌توانید منتقل کنید را به شما اطلاع می‌دهند. همچنین با توجه به کیف پولی که استفاده می‌کنید، می‌توانید از قابلیت‌های آن مانند تغییر کارمزد یا جایگزین کردن تراکنش‌ها با یکدیگر بهره‌مند شوید.

کیف پول بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از افرادی که از کیف پول‌های بیت کوین استفاده کرده‌اند، از چگونگی کار کردن این کیف پول‌ها بی‌اطلاع هستند. البته برای استفاده از کیف پول و ارسال و دریافت بیت کوین نیاز به دانستن چگونگی کار کیف پول‌ها ندارید، همانطور که برای استفاده از اینترنت نیاز به دانستن چگونگی کار آن نیست.

ساز و کار یک کیف پول‌ بیت کوین اینطور نیست که حاوی پول دیجیتالی باشد، بلکه یک کیف پول بیت کوین با رصد تراکنش‌ها و سوابق ثبت شده در بلاک چین، موجودی آن را به دست می‌آورد. وقتی بیت کوین ارسال می‌کنید در حقیقت چیزی ارسال نمی‌شود بلکه از موجودی شما کم شده و به موجودی فرد اضافه می‌شود.

هر کیف پول دارای دو رشته متنی است که به آن‌ها کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی (Private Key) گفته می‌شود. تمام نقل و انتقالات در کیف پول‌های بیت کوین با استفاده از این کلیدها انجام می‌شود. در واقع با این کلیدها است که یک کیف پول می‌تواند درخواست تراکنش به شبکه ارسال کند و شبکه درخواست را با این کلیدها بررسی می‌کند.

کلید خصوصی مانند کلمه عبور عمل می‌کند که با آن درخواست تراکنش ارسال می‌شود و کلید عمومی چیزی است که می‌توان با آن صحت کلید خصوصی و پیام تراکنش را بررسی کرد. کلید خصوصی کیف پول را نباید به کسی بدهید و داشتن آن به منزله دسترسی به تمام بیت کوین‌های یک کیف پول است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین

همانطور که واریز پول به حساب‌های بانکی با شماره حساب یا شماره کارت انجام می‌شود، در کیف پول‌ها نیز چیزی به نام آدرس کیف پول وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به بقیه ارز دیجیتال ارسال کنید. امکان مشاهده موجودی هر کیف پولی با داشتن آدرس آن در بیت کوین وجود دارد اما برای انتقال آن باید کلید خصوصی‌‌اش را داشته باشید.

منظور از انتقال بیت کوین،‌ ثبت تراکنشی بر روی بلاک چین است که بر اساس آن مالکیت بیت کوین‌ها به آدرسی دیگر واگذار می‌شود و کیف پول‌ها با رصد بلاک چین اطلاعات جدید را اعمال می‌کنند.

انواع کیف پول بیت کوین

در حالت کلی تمامی کیف پول‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که کیف پول‌های بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کلیه کیف پول‌ها بر اساس نحوه نگهداری کلید خصوصی به دو دسته سرد (Cold) و داغ (Hot) تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های سرد، دسته‌ای هستند که کلید خصوصی را بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند و تنها در موارد مورد نیاز (انتقال بیت کوین) به اینترنت متصل می‌شوند. این نوع کیف پول‌ها به سبب شیوه نگهداری کلید خصوصی امنیت بیشتری دارند و از آن‌ها برای نگهداری بلندمدت بیت کوین می‌توان استفاده کرد.

در طرف مقابل کیف پول‌های گرم یا داغ وجود دارند که در آن‌ها کلید خصوصی با اینترنت در ارتباط است. یک کیف پول گرم لزوما به این معنا نیست که کلید خصوصی را در سرورهای اینترنتی نگهداری می‌کند، بلکه تنها به متصل بودن دستگاه به اینترنت اشاره دارد. این نوع کیف پول‌ها به دلیل قرار داشتن در معرض خطرات بیشتر، برای استفاده‌های روزمره و سرمایه‌گذاری‌های کوچک مناسب هستند.

کیف پول‌های بیت کوین در طبقه‌بندی دیگر به نوع فیزیکی و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های فیزیکی شامل دو نوع کیف پول سخت افزاری و کیف پول کاغذی هستند. کیف پول‌های نرم‌افزاری نیز به کیف پول‌های دسکتاپ، موبایل و تحت وب تقسیم می‌شوند.

کیف پول سخت افزاری

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به امنیت سرمایه‌های دیجیتال‌تان اهمیت بسیاری می‌دهید، باید یک کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید. کیف پول‌های سخت افزاری به صورت فیزیکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و از همین جهت امنیت آنها بسیار بالاست. لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از جمله مشهورترین کیف پول‌های سخت افزاری هستند که در مدل‌های مختلفی به فروش می‌رسند. امنیت، اصلی‌ترین ویژگی این نوع کیف پول‌هاست.

کیف پول کاغذی

درست به مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول کاغذی نیز یک کیف پول سرد است. به عبارت دیگر ساده‌ترین نوع کیف پول ارزهای دیجیتال، کیف پول کاغذی است که کلید خصوصی حساب‌تان روی آن نوشته شده است. از مزایای این نوع کیف پول‌ها می‌توان امنیت آنها اشاره کرد. با این حال معایبی نیز دارند؛ از آنجایی که روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شوند، در مقابل شرایط بد نگه‌داری چندان مقاوم نیستند.

کیف پول موبایل

کیف پول‌های موبایل از محبوبترین انواع کیف پول‌های ارزهای دیجیتال است؛ این محبوبیت را می‌توان در سهولت استفاده از آنها جستجو کرد. شما می‌توانید در هر زمانی با استفاده از تلفن‌همراه خود به سرمایه‌ها دسترسی داشته باشید و به انجام معاملات بپردازید. تعداد زیاد توسعه‌دهندگان در این حوزه سبب شده تا کیف پول‌های مختلفی برای نیازهای متفاوت خود بیابید.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که بیشتر کارشان با رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ است. بسته به سیستم عامل مورد استفاده خود، کیف پول‌های مختلفی طراحی شده‌اند که هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. اگر قصد استفاده از این نوع کیف پول‌ها را دارید انتخاب یک کیف پولِ امن اولویت اول شما خواهد بود.

کیف پول تحت وب

اگر دسترسی به رایانه یا تلفن همراه را نداشته باشید، کیف پول‌های تحت وب راحت‌ترین گزینه برای شما هستند. همانطور که از اسم‌شان پیداست این کیف پول‌ها در بستر اینترنت اجرا می‌شوند و با استفاده از یک مرورگر وب می‌توان به کیف پول تحت وب دسترسی پیدا کرد. در خصوص جنبه‌های منفی این کیف پول‌ها باید به ذخیره شدن کلید خصوصی خود بر روی اینترنت اشاره کنیم.

بهترین کیف پول بیت کوین

در اینجا قصد داریم چند مورد از بهترین کیف پول‌های بیت کوین را معرفی کنیم. تعداد کیف پول‌های بیت کوین بسیار زیاد است و می‌توانید از هر کیف پولی که مایل بودید نسبت به نیازهای خود استفاده کنید اما امنیت و اعتبار آن‌ را حتما در نظر بگیرید.

در لیست زیر کیف پول‌هایی را معرفی کرده‌ایم که بیشترین محبوبیت و اعتبار را در میان کاربران دارند و امتحان خود را پس داده‌اند. در این لیست انواع کیف پولهای بیت کوین را لحاظ کرده‌ و از هر نوع یکی دو مورد را معرفی کرده‌ایم.

کیف پول لجر نانو (Ledger Nano S)

لجر یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بازار است که از ارزهای بسیاری نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول در چندین مدل از جمله لجر نانو (Ledger Nano) و لجر نانو اس (Ledger Nano S) در دسترس کاربران است و بسته به نیاز خود می‌توانند مدل‌های مختلفی از آن را خریداری کنند. قیمت ۵۹ دلار این کیف پول باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه به سمت آن بروند.

لجر یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بازار است که از ارزهای بسیاری نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول در چندین مدل از جمله لجر نانو (Ledger Nano) و لجر نانو اس (Ledger Nano S) در دسترس کاربران است و بسته به نیاز خود می‌توانند مدل‌های مختلفی از آن را خریداری کنند. قیمت ۵۹ دلار این کیف پول باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه به سمت آن بروند.

بیت کوین، اتریوم، زی کش (Zcash)، لایت کوین، ریپل و بیشتر ارزهای دیجیتال دیگر در این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. امنیت لجر نانو اس بسیار بالاست و این شرکت با قرار دادن دو دکمه فیزیکی بر روی آن، این امنیت را حد زیادی ارتقا داده است. در هنگام انجام تراکنش‌ها با لجر نانو اس، باید هر دو دکمه فیزیکی را نگه‌داری و به نوعی انجام تراکنش را تایید کنید.

بیشتر بخوانید: بیت کوین را فراموش کنید، آینده در اختیار بلاک چین است

صفحه نمایش تعبیه شده در لجر نانو اس به کاربران این امکان را می‌دهد که حتی در سیستم‌های آلوده به ویروس و بدافزار نیز از آن استفاده کنند؛ چرا که کلیدها و عبارت‌های امنیتی کاربر از این طریق نمایش داده می‌شوند.

شرکت لجر یک نمونه دیگری از کیف پول‌های سخت افزاری خود را معرفی کرده است که لجر بلو (Ledger Blue) نام دارد. این مدل دارای یک صفحه نمایش لمسی و بلوتوث است. صد البته شما برای خرید این دستگاه باید ۲۲۹ دلار بپردازید که مبلغی بالا به حساب می‌آید.

مزایا

  • امنیت بالا
  • قیمت پایین نسبت به رقبا
  • صفحه نمایش برای امنیت بالاتر
  • پشتیبانی از ارزها و توکن‌های مختلف

معایب

  • برای نیازهای روزمره مناسب نیست

کیف پول کوینومی (Coinomi)

کوینومی که در ابتدا برای استفاده در تلفن‌های همراه طراحی شده بود، حالا به یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری بدل شده است. از دیگر ویژگی‌های کیف پول کوینومی می‌توان به سهولت استفاده و رابط کاربری زیبایش اشاره کرد.

کوینومی که در ابتدا برای استفاده در تلفن‌های همراه طراحی شده بود، حالا به یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری بدل شده است. از دیگر ویژگی‌های کیف پول کوینومی می‌توان به سهولت استفاده و رابط کاربری زیبایش اشاره کرد.

پشتیبانی از چند زبان مختلف، متن باز بودن بخشی از کدهای آن و نسخه‌های مختلف برای سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله ویژگی‌های این کیف پول است که آن را بسیار محبوب می‌کند. از طرف دیگر کوینومی برای کاربرانی که تازه با ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند نیز گزینه خوبی است؛ چرا که کار با آن آسان است و پیچدگی‌های معمول در کیف پول‌ها را ندارد.

پس از ایجاد کیف پول از شما خواسته می‌شود تا یک عبارت بازیابی نیز برای خود ایجاد نمایید. با استفاده از این عبارت دیگر نگران گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه خود نباشید. با وارد کردن این عبارت بازیابی در هر دستگاهی می‌توانید به سرمایه‌های خود دسترسی داشته باشید.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ ارز دیجیتال در کوینومی پشتیبانی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به بیت کوین، اتریوم و ریپل اشاره کرد.

مزایا

  • پشتیبانی از ارزهای مختلف
  • راحتی استفاده
  • رابط کاربر پسند
  • امنیت مناسب
  • بازیابی کیف پول با استفاده از عبارت بازیابی

معایب

  • متن باز نبودن کامل کد
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: اندروید – iOS – لینوکس – ویندوز – مک

کیف پول الکتروم (Electrum)

الکتروم یکی از مشهورترین کیف پول‌های بیت کوین است که امنیت حرف اول را در آن می‌زند. رابط کاربری ساده آن ممکن است در ابتدا شما را در خصوص امنیتش به شک می اندازد، اما مطمئن باشید که الکتروم یکی از امن‌ترین کیف پول‌های موجود در بیت کوین است.

الکتروم یکی از مشهورترین کیف پول‌های بیت کوین است که امنیت حرف اول را در آن می‌زند. رابط کاربری ساده آن ممکن است در ابتدا شما را در خصوص امنیتش به شک می اندازد، اما مطمئن باشید که الکتروم یکی از امن‌ترین کیف پول‌های موجود در بیت کوین است.

یکی از ویژگی‌های این کیف پول، امکان استفاده از آن برای کاربران مبتدی و در عین حال ارائه امکانات مناسب برای کاربران حرفه‌ای است. علاوه بر این‌ها، الکتروم برای لینوکس، ویندوز، سیستم عامل iOS، اندروید و مک در دسترس است.

بیشتر بخوانید: اطلاعات ۵.۵ میلیون کاربر رایتل فاش شد!

باید به یاد داشته باشید که نسخه ویندوزی الکتروم، خود دارای سه نسخه «Windows Installer»، پرتابل و «Standalone Executable» است. در نسخه اول فایل نصبی در اختیار شما قرار می‌گیرد و به راحتی می‌توانید آن را نصب کنید. نسخه پرتابل، فایل‌های جدیدی که ساخته می‌شود را بر روی همان پوشه اصلی (که فایل اجرایی در آن قرار دارد) ذخیره می‌کند و در نسخه «Standalone Executable»، فایل‌های جدید در دایرکتوری ویندوز سیو می‌شوند.

مزایا

  • امنیت بالا
  • سادگی برای کاربران مبتدی
  • امکانات مختلف برای کاربران حرفه‌ای
  • سازگاری با کیف پول‌های سخت افزاری

معایب

  • رابط کاربری نه چندان جذاب
  • ارزهای پشتیبانی شده نسبتا کم
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: اندروید – آی او اس – ویندوز – لینوکس

بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)

بیت کوین والت یا «Schildbach Wallet»، اولین کیف پول بیت کوین برای تلفن‌های همراه بود. این کیف پول بیت کوین، با نام سازنده‌اش آندرس خیلدباخ (Andreas Schildbach) نیز شناخته می‌شود. کیف پول بیت کوین والت یکی از ساده‌ترین کیف پول‌های بیت کوین برای تلفن‌های همراه است که به نسبت دیگر نمونه‌ها امنیت بالاتری دارد. ثبت نام در این کیف پول نیازی به احراز هویت ندارد و به راحتی می‌توانید حساب‌تان را در آن ایجاد کنید.

بیت کوین والت یا «Schildbach Wallet»، اولین کیف پول بیت کوین برای تلفن‌های همراه بود. این کیف پول بیت کوین، با نام سازنده‌اش آندرس خیلدباخ (Andreas Schildbach) نیز شناخته می‌شود. کیف پول بیت کوین والت یکی از ساده‌ترین کیف پول‌های بیت کوین برای تلفن‌های همراه است که به نسبت دیگر نمونه‌ها امنیت بالاتری دارد. ثبت نام در این کیف پول نیازی به احراز هویت ندارد و به راحتی می‌توانید حساب‌تان را در آن ایجاد کنید.

علاوه بر روش‌های معمول در ورود به حساب کاربری، بیت کوین والت از شما یک پین (PIN) نیز می‌خواهد. برای تایید انجام تراکنش‌ها وارد کردن این پین کد ضروری است. قابلیت تهیه پشتیبانی از کیف پول خود، یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بیت کوین والت است؛ اما باید به یاد داشته باشید که روند تهیه پشتیبان از کیف پول، توسط یک برنامه شخص ثالث صورت می‌گیرد و امنیت تماما به امنیت رایانه شما بستگی دارد.

این کیف پول در نسخه‌های اندروید و دسکتاپ در اختیار کاربران قرار گرفته است. نبود نسخه مخصوص سیستم‌عامل اپل را می‌توان یکی از عمده نقاط ضعف بیت کوین والت دانست.

مزایا

  • رایگان بودن
  • امنیت بالا
  • سادگی در استفاده

معایب

  • نبود نسخه مخصوص iOS
  • پیچیدگی روند تهیه نسخه پشتیبان
  • امکانات محدود
  • تنها بیت کوین را پشتیبانی می‌کند
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: اندروید – ویندوز

بلاک چین داتکام (Blockchain.com)

کیف پول بلاک چین داتکام یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است. این کیف پول از چند ارز دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می‌کند، اما عمده استفاده از آن در خصوص بیت کوین است.

کیف پول بلاک چین داتکام یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است. این کیف پول از چند ارز دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می‌کند، اما عمده استفاده از آن در خصوص بیت کوین است.

بسیاری تصور می‌کنند که بلاک چین داتکام همان بلاک چین است، که تصوری اشتباه است. بلاک چین در واقع فناوری پشت ارزهای دیجیتال است و بلاک چین داتکام تنها یک کیف پول برای نگه‌داری این ارزهاست.

بلاک چین داتکام پیش‌تر با عنوان بلاک چین دات اینفو (Blockchain.info) فعالیت می‌کرده و چندی است تغییر نام داده است.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 ارزدیجیتال معروف جهان به جز بیت کوین

راحتی استفاده و کاربر پسند بودن آن سبب شده تا محبوبیت بلاک چین داتکام در میان کاربران بسیار زیاد باشد. لازم به ذکر است که بلاک چین داتکام یک کیف پول مبتنی بر وب است و با مرورگرهای اینترنتی می‌توان به آن دسترسی داشت. با این حال به تازگی شاهد عرضه نسخه مخصوص اندروید و iOS برای این کیف پول بودیم.

ذخیره شدن کلیدها بر روی اینترنت ممکن است نگرانی‌های امنیتی را برای کاربران ایجاد کند اما شرکت توسعه‌دهنده آن به کاربران اطمینان داده است که تمامی کلیدها به صورت رمزنگاری شده در اینترنت ذخیره می‌شوند و آنها هیچ گونه دسترسی‌ای به آنها ندارند.

امنیت بلاک چین داتکام بالاست و قابلیت‌های متنوعی نیز برای افزایش این امنیت وجود دارد. تایید هویت دو عاملی (2FA) از جمله این قابلیت‌هاست. با فعال کردن این گزینه، یک لایه امنیتی اضافی برای دسترسی به کیف پول‌تان ایجاد خواهد شد.

مزایا

  • امنیت بالا
  • سهولت در استفاده
  • نسخه اندروید و آی او اس
  • ذخیره کلیدهای کاربران به صورت هش

معایب

  • وجود محدودیت‌های جزئی برای کاربران ایرانی
  • نبود نسخه مخصوص ویندوز
  • ذخیره کلیدها بر روی اینترنت
  • ارزهای پشتیبانی شده کم
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: مرورگرهای اینترنتی – اندروید – iOS

اتمیک والت (Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک والت یک کیف پول غیرمتمرکز است که علاوه بر بیت کوین، بیش از 300 ارز و توکن دیگر را نیز پشتیبانی می‌کند. اهمیت این والت از آن جهت بالاست که کنترل کلیدهای خصوصی کاربر بر عهده خودش است. امکان انجام تبادلات اتمی از داخل کیف پول یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های اتمیک والت به حساب می‌آید.

کیف پول اتمیک والت یک کیف پول غیرمتمرکز است که علاوه بر بیت کوین، بیش از 300 ارز و توکن دیگر را نیز پشتیبانی می‌کند. اهمیت این والت از آن جهت بالاست که کنترل کلیدهای خصوصی کاربر بر عهده خودش است. امکان انجام تبادلات اتمی از داخل کیف پول یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های اتمیک والت به حساب می‌آید.

با نصب نرم‌افزار اتمیک والت بر روی رایانه شخصی خود، دستگاه به یک کیف پول فیزیکی تبدیل می‌شود؛ چراکه داده‌های کلیدهای خصوصی‌تان نیز در رایانه شما به صورت رمزنگاری شده ذخیره خواهند شد.

امنیت در اتمیک والت یکی از ویژگی‌های اصلی است؛ فرض کنید قصد دارید تا سوابق تراکنش‌های خود را بررسی کنید، در این صورت نرم‌افزار اطلاعات را به بلاک چین مورد نظر ارسال و سوابق را پس از دریافت به شما نشان می‌دهد؛ بدین ترتیب لازم نیست هیچ اطلاعات حساسی در رایانه ذخیره شود.

علاوه بر اینها، کار با اتمیک والت آسان است. از طرف دیگر کاربران حرفه‌ای هم می‌توانند از برخی از قابلیت‌های آن استفاده کنند. امکان اضافه کردن توکن‌های شخصی‌ سازی شده ERC 20 از جمله این قابلیت‌هاست. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از دفتر ثبت سفارشات غیر متمرکز و سراسری کیف پول، اقدام به معاملات همتا به همتا کنند.

نصب و استفاده از کیف پول رایگان است. کارمزد شبکه نیز بسته به وضعیت آن متفاوت است. امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال و ارسال آن به کیف پول با استفاده از کارت‌های اعتباری مهیاست اما کارمزد آن 7 درصد و حداقل 10 دلار خواهد بود.

مزایا

  • سهولت استفاده
  • پشتیبانی از تبادلات اتمی
  • امکان اضافه کردن توکن‌های خاص
  • پشتیبانی از ارزهای مختلف
  • غیرمتمرکز بودن

معایب

  • تامین امنیت کیف پول کاملا به شما بستگی دارد
  • عدم پشتیبانی از کیف پول‌های سخت افزاری
  • کارمزد بالا برای خریدهای مستقیم با کارت‌های اعتباری
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: ویندوز – مک او اس – لینوکس

کیف پول ترزور (Trezor)

کیف پول سخت‌افزاری ترزور یکی از مشهورترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین است. این کیف پول جمع و جور برای اولین بار سال 2014 معرفی شد و از همان زمان به یکی از کیف پول‌های دیجیتال محبوب بدل شد.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور یکی از مشهورترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین است. این کیف پول جمع و جور برای اولین بار سال 2014 معرفی شد و از همان زمان به یکی از کیف پول‌های دیجیتال محبوب بدل شد.

ترزور کیف پول کوچک است. اتصال این کیف پول به رایانه کاربر از طریق کابل یو‌اس‌بی انجام می‌گیرد. نکته جالب توجه در خصوص این کیف پول قابلیت نگه‌داری آفلاین سرمایه‌ها و تایید آفلاین تراکنش‌هاست. ترزور علاوه بر بیت کوین از دیگر ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین بهترین سرمایه گذاری از 1200 سال قبل تا به امروز!

امنیت ترزور بسیار بالاست به طوری که در هنگام پیکربندی دستگاه، رشته‌ای ۲۴ کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که به صورت تصادفی توسط خود کیف پول تولید می‌شود. از آنجایی که ترزور دارای یک صفحه نمایش کوچک است، عبارت 24 کلمه‌ای نیز روی همان صفحه نمایش به شما نشان داده می‌شود و این مسئله امنیت ترزور را دو چندان می‌کند. دکمه‌های فیزیکی روی دستگاه نیز بر امنیت آن می‌افزایند. برای تایید یا عدم تایید تراکنش، فشار دادن این دکمه‌ها ضروری است.

ترزور ۹۹ دلار قیمت دارد و این قیمت باعث می‌شود تا به رقیبی قدرتمند برای کیف پول سخت‌افزاری لجر بدل شود. از دیگر قابلیت‌های ترزور می‌توان به اتصال آن به کیف پول‌هایی نظیر مای سیلیوم و الکتروم اشاره کرد.

مزایا

  • امنیت بالا
  • وجود دکمه‌های فیزیکی برای تایید تراکنش
  • اتصال آسان به کیف پول‌های دیگر
  • وجود نمایشگر
  • ابعاد کوچک

معایب

  • قیمت بالا نسبت به رقیبش لجر

کیف پول مای‌سلیوم ( Mycelium)

مای‌سلیوم کیف پولی محبوب است که در پلتفرم‌های اندروید و iOS در دسترس کاربران قرار دارد. امنیت و محبوبیت بالا از جمله بارزترین ویژگی‌های این کیف پول نرم‌افزاری است.

مای‌سلیوم کیف پولی محبوب است که در پلتفرم‌های اندروید و iOS در دسترس کاربران قرار دارد. امنیت و محبوبیت بالا از جمله بارزترین ویژگی‌های این کیف پول نرم‌افزاری است.

از آنجایی که مای‌سلیوم از سلسله مراتب قطعی (HD) استفاده می‌کند، امنیت آن نیز بسیار بالاست. پس از انجام هر تراکنش، آدرسی جدید برای شما ساخته می‌شود که می‌توانید از آن در تراکنش‌های بعدی استفاده کنید. وجود چنین ویژگی‌ای باعث می‌شود تا امنیت کیف پول تا حد زیادی ارتقا یابد. اوپن سورس بودن کیف پول و کنترل کامل کاربر بر دارایی‌ها از جمله عواملی‌اند که مای‌سیلیوم را به رقیبی سرسخت در میان کیف پول‌های دیگر تبدیل می‌کنند.

رابط کاربری مای‌سلیوم کمی پیچیده است و چندان برای کاربران تازه کار جذاب نخواهد بود. با این حال ارائه قابلیت‌هایی بیش از ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال موجب شده تا بتوان از رابط کاربری نه چندان جالب مای‌سلیوم چشم پوشی کرد.

به طور کلی ویژگی‌هایی نظیر استفاده از سلسله مراتب قطعی، امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی، شخصی‌سازی متعدد و شناخته‌شده بودن کیف پول، مای‌سلیوم را به کیف پولی قابل اتکا تبدیل می‌کند.

مزایا

  • امنیت بالا
  • امکان اتصال آسان به کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • ویژه‌سازی‌های متعدد
  • متن باز بودن
  • پشتیبانی از درگاه‌ پرداخت بیت پی

معایب

  • رابط کاربری ضعیف
  • عدم پشتیبانی از ویندوز سایر سیستم عامل‌ها
  • فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: اندروید – iOS

بیت آدرس (BitAddress) 

با اختلاف می‌توان بیت آدرس را ساده‌ترین کیف پول‌ بیت کوین دانست. در واقع بیت آدرس تنها یک ایجاد کننده کلیدهای خصوصی و آدرس عمومی کیف پول بیت کوین است. به محض ورود شما به وب‌سایت بیت آدرس، با تکان دادن موس کلیدهای شما ایجاد می‌شود و می‌توانید آنها را به شکل یک کیف پول کاغذی چاپ کنید. به عبارت دیگر بیت آدرس شیوه‌ای بامزه برای ایجاد یک کیف پول کاغذی بیت کوین است.

با اختلاف می‌توان بیت آدرس را ساده‌ترین کیف پول‌ بیت کوین دانست. در واقع بیت آدرس تنها یک ایجاد کننده کلیدهای خصوصی و آدرس عمومی کیف پول بیت کوین است. به محض ورود شما به وب‌سایت بیت آدرس، با تکان دادن موس کلیدهای شما ایجاد می‌شود و می‌توانید آنها را به شکل یک کیف پول کاغذی چاپ کنید. به عبارت دیگر بیت آدرس شیوه‌ای بامزه برای ایجاد یک کیف پول کاغذی بیت کوین است.

راه دیگری که می‌توان با استفاده از آن از این کیف پول استفاده کرد، دانلود فایل‌های اجرایی و اجرا کردن آن روی رایانه است. از آنجایی که بیت آدرس یک کیف پول متن باز است، به راحتی می‌توان کدهای آن را اجرا نمود. به عقیده بسیاری این کار خطرات امنیتی بسیاری را به دنبال دارد و توصیه نمی‌شود.

به علاوه بیت آدرس از آدرس‌های بیت کوین چندین بار استفاده می‌کند. این مسئله در میان استفاده کنندگان از ارزهای دیجیتال یکی از اشتباهاتی است که همیشه نسبت به انجام ندادنش هشدار داده شده است.

مزایا

  • سادگی استفاده

معایب

  • نبود امکانات
  • امنیت نه چندان تضمین شده
  • نبود گزینه‌های امنیتی
  • استفاده دوباره از آدرس‌ها
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: مروگرهای اینترنتی – امکان اجرای کدها روی رایانه شخصی

کیف پول اکسودوس (Exodus)

اکسودوس کیف پولی چند منظوره است که علاوه بر بیت کوین ارزهای محبوبی نظیر تتر (Tether)، اتریوم، ریپل، لایت کوین و … را نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا تنها برای رایانه‌های شخصی در دسترس کاربران قرار داشت که به تازگی شاهد عرضه نسخه‌های مخصوص اندروید و آی‌او‌اس نیز بودیم.

اکسودوس کیف پولی چند منظوره است که علاوه بر بیت کوین ارزهای محبوبی نظیر تتر (Tether)، اتریوم، ریپل، لایت کوین و … را نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا تنها برای رایانه‌های شخصی در دسترس کاربران قرار داشت که به تازگی شاهد عرضه نسخه‌های مخصوص اندروید و آی‌او‌اس نیز بودیم.

بیشتر بخوانید: کیف پول کوپِی (Copay)

این کیف پول متن باز است و رابط کاربری بسیار جذابی دارد اما جذاب‌ترین بخش اکسودوس صرافی داخلی این کیف پول است که به شما امکان خرید و فروش ارزهای پشتیبانی‌شده را می‌دهد.

برای استفاده از اکسودوس اتصال به اینترنت ضروری است اما کلیدهای خصوصی شما رو دستگاه ذخیره می‌شود و امنیت آن بیشتر بر عهده شماست. از نقاط ضعف اکسودوس نیز می‌توان به عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند اشاره کرد.

در حال حاضر این کیف پول علاوه بر اندروید و آی‌اواس، برای سیستم عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس قابل نصب است.

مزایا

  • رابط کاربری جذاب
  • صرافی داخلی در کیف پول
  • متن باز
  • پشتیبانی از ارزهای مختلف

معایب

  • اتصال به اینترنت ضروری است
  • عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند
  • دستگاه‌های پشتیبانی شده: اندروید – iOS – ویندوز – لینوکس – مک

چگونه امنیت کیف پول خود را حفظ کنیم؟

هر چه از امنیت کیف پول ارز دیجیتال و حفظ آن بگوییم، کم گفته‌ایم. یکی از مهمترین جنبه‌هایی که وقتی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنید، حفظ امنیت سرمایه‌های‌تان است. اما چطور؟ در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند امنیت کیف پول شما را افزایش دهد.

استفاده از کیف پول‌هایی با امنیت بالا

اولین گام در حفظ امنیت سرمایه‌ها استفاده از کیف پول‌هایی است که سطح امنیت قابل قبولی را برای سرمایه‌های شما مهیا می‌کنند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم برخی از انواع کیف پول‌ها گزینه‌های امنیتی بیشتری را نسبت به دیگران ارائه می‌کنند.

برخی از کیف پول‌های غیرمعتبر خودشان در واقع بدافزار هستند که می‌توانند باعث سرقت دارایی‌های شما شوند یا با داشتن باگ امنیتی دارایی‌های شما را به خطر می‌اندازند.

بنابراین حتما از کیف پول‌هایی استفاده کنید که در میان کاربران اعتبار داشته باشد.

حتما بک‌آپ بگیرید

در بیت کوین و ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، هر کس مسئول دارایی خود است و رمزنگاری اجازه دخالت کسی را نمی‌دهد.

در صورت حذف شدن کیف پول یا خرابی دستگاهی که کیف پول روی آن نصب است، اگر از کیف پول بک آپ یا همان نسخه پشتیبان نداشته باشید، باید با دارایی‌هایتان خداحافظی کنید. تمام کیف پول های معتبر کامپیوتر برای بیت کوین از قابلیت بک آپ پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رمزگشایی کدهای بیت کوین ؛ ساتوشی ناکاموتو روسی است یا ایرانی ؟

بنابراین حتماً از کیف پول خود بک آپ بگیرید و آن را در جایی امن نگهداری کنید تا در صورت هرگونه مشکل بتوانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

روش بک آپ گرفتن در هر کیف پول می‌تواند متفاوت باشد اما بیشتر کیف پول‌ها به شما یک رشته از ۱۲ کلمه انگلیسی به عنوان بک‌آپ می‌دهند که می‌توانید با آن کلمات مبالغ خود را بازیابی کنید.

احراز هویت دو عاملی

احراز هویت دو عاملی یا «Two Factor Authentication» که به اختصار 2FA نامیده می‌شود، روشی است که در آن علاوه بر روش‌های معمول (رمزعبور)، یک لایه امنیتی دیگر نیز برای کاربر ایجاد می‌کنند.

در این روش کاربر برای ورود به کیف پول باید از یک مرحله امنیتی اضافی عبور کند. این مرحله معمولا به شکل پیام کوتاه یا ایمیل یا سرویس‌های احراز هویت نظیر «Google Authenticator» در کیف پول‌ها قرار می‌گیرد؛ احراز هویت دو عاملی معمولا توسط خود کاربر فعال و در هنگام ورود به کیف پول از او خواسته می‌شود تا گذرواژه اضافی که به تلفن همراه یا ایمیل او ارسال می‌شود را وارد کند. استفاده از این روش احراز هویت به شدت توصیه می‌شود.

رمز عبور بیومتریک (اثر انگشت – عنبیه)

همانطور که از اسمش مشخص در این روش از اثر انگشت، عنبیه چشم یا تشخیص چهره به عنوان یک لایه اضافی در تایید هویت صاحب کیف پول استفاده می‌شود.

تلفن‌های همراه جدید از قابلیت حس‌گر اثر انگشت پشتیبانی می‌کنند. اگر نرم افزار کیف پول شما هم چنین قابلیتی داشته باشد و آن را در کیف پول خود فعال کنید، برای ورود از شما خواسته می‌شود تا با استفاده از اثر انگشت یا دیگر روش‌ها، هویت خود را به کیف پول اثبات نمایید.

استفاده از کلمه عبور قدرتمند

این مورد شاید اساسی‌ترین قدم برای حفظ امنیت کیف پول‌تان باشد. انتخاب رمز عبور ساده باعث خواهد شد تا شما به هدفی آسان برای هکرها و دزدانی بدل شوید که به دنبال سرقت اطلاعات و سرمایه‌های‌تان هستند. در انتخاب رمز عبور از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علائم استفاده کنید تا کار را برای هکرها سخت کنید.

تامین امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، کیف پول‌های سخت افزاری برای آن دسته از افرادی که به دنبال امنیت بیشتر در خصوص سرمایه‌های‌شان هستند، گزینه‌ای مناسب است؛ با این حال نگه‌داری از این کیف پول‌ها، خود شامل ملاحظات امنیتی است. در خصوص این کیف پول‌ها تا زمانی که از آنها به خوبی نگه‌داری کنید، خطری سرمایه‌های شما را تهدید نمی‌کند.

اگر از کیف پولی کاغذی استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که گم کردن این کیف پول‌ها می‌تواند تبعاتی جبران ناپذیر برای شما به همراه داشته باشد، پس در حفظ و نگه‌داری آنها کوشا باشید. به علاوه کیف پول‌های کاغذی نسبت به از بین رفتن آسیب‌پذیرند پس آنها را در محل امن و به دور از رطوبت و گرمای بیش از اندازه نگه‌داری کنید.

 

 




:: برچسب‌ها: بهترین کیف پول های بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: